RECENZIA: Duch Vianoc

Maximálna predvianočná spokojnosť!

Pamätáte si filmy zo stanice Hallmark?                                                              Už 6 autorkiných kníh bolo sfilmovaných pod jej záštitou. Občas ste sa pleskli po čele z tých rozprávkových slaďarín, ale aj tak ste neprepli, lebo ste chceli vedieť, či ju ON požiada o ruku, či JU osvieti a nezhoria jej vianočné koláče, či Santa dorazí na čas, aby ICH deti neplakali a či zoženú chlapa, ktorého pichnú do živého Betlehéma ako Jozefa. :D

Podobný príbeh vám s radosťou podaruje tohtoročná zimná novinka Duch Vianoc. A čo je na nej také nevšedné? Keď sa pastor týždeň pred Vianocami postaví za výčap v bare, kam radi chodia vulgárni motorkári a striptízové tanečnice a barman pôjde namiesto neho zveľaďovať atmosféru bohoslužieb. Takto znela dohoda dlhoročných kamarátov, ktorí sa navzájom vyhecovali ako takí malí chlapci. :D

Očakávala som, že sa veľa nasmejem. Síce sa tak nestalo, ale príbeh je štedro úsmevný a pohladí na duši. Ak ešte nemáte vianočnú náladu, Debbie sa o ňu postará. :) Pre ženské publikum píše od 80-tých rokov a kto by to bol povedal, že je dyslektička.

V predvianočný čas sa všetci ľúbime. Zabúdame na rodinné a kamarátske spory, ohováračky, odpúšťame dlhy aj zrady a vzťahovačnosť sa na chvíľu vyparí (česť výnimkám). :) Dokonca sa na ulici usmejeme na „nepriateľa“ a naivne veríme, že aspoň ku koncu roka všetko dobre dopadne a bude podľa našich predstáv. Bodaj by sa tak dialo počas celého roka.

Príbeh posledných 7 dní pred Štedrým večerom je presne tou knihou, pri ktorej môžete vypnúť, čitateľsky si oddýchnuť od ťažkých a smutnejších tém a spoliehať sa na pekné veci, ktoré sa vďaka myšlienke Vianoc a kresťanskej viery napravia ako šmahom čarovného prútika. Nezazlievam ženskej beletrii takúto naivitu, pretože aj ja ju počas sviatkov vyhľadávam. Ak nie je prehnane napísaná, vždy mi urobí dobre. Fungovalo to aj teraz.

Pozvoľna som ju čítala celý týždeň a nasávala príjemnú atmosféru. Viera v kresťanského Boha, ktorej neholdujem, mi v tomto prípade nevadila. Nebola vtieravá, skôr ukazujúca dobré srdce ľudí a podstatu vianočných sviatkov, kde nezáleží na tom, ako sa obliekate alebo aký máte slovník. Dôležité sú predsa činy a štedrosť. Nie slová, ktorých majú poniektorí ako koza bobkov. Tu je to o slovách, ktoré režú ako žiletka, zahanbia zatrpknutosť a posmelia stratenú dôveru v lásku. Zlomené srdce nie je ľahké obmäkčiť a presvedčiť ho, že "pro jedno kvítí slunce nesvítí." Počas Vianoc je však všetko možné. Veľmi som sa pobavila na záverečnej situácii, ktorá nám vykresluje, aký vie byť život sám o sebe prešibaný koťuha (hlavne v kostole pri Polnočnej omši). :D

Knižka má iba 192 strán a pokojne by som prijala viac. Tiež si ju viem predstaviť ako ďalší svieži zasnežený film, ktorý zahreje pri srdci. Knižku vrelo odporúčam ako ľahšie oddychové čítanie k horiacim polienkam v krbe, k horúcemu čaju a tiež k šibióze, ktorá neodmysliteľne patrí k poslednému mesiacu v roku.

Mne šibe každý rok a je to skvelééé.

Za recenziu ďakujeme @mercinkaa

Duch Vianoc